Dit artikel is het 2e deel van deze mini-reeks. Wij raden u dan ook aan om eerst Het Geheim der Vrijmetselaren (deel 1) te lezen. 

  In de Werkplaats of Tempel zoals sommigen zeggen, geven wij vorm aan de meer rituele, zo je wilt, spirituele kant van onze werkzaamheden. Juist deze werkvorm maakt de vrijmetselarij zo uniek. Veel van de symboliek die wij gebruiken vindt je hier terug. Je zou kunnen zeggen dat we beneden in de Voorhof filosofisch bezig zijn en meer gericht zijn op onze werkzaamheden en onze ervaringen in de buitenwereld, in het Westen. In de comparitie oefenen we hoe we onszelf in de wereld zouden willen gedragen. In de Werkplaats boven werken wij aan ons innerlijk, door ons open te stellen voor muziek en even afstand te nemen van alle ingewikkelde aardse zaken.

 Tijdens deze Open Loges gaat het om de beleving van een bepaalde sfeer. Ondersteund door mooie en toepasselijke muziek wordt een verhaal uitgebeeld. Afhankelijk van het soort feest, een inwijding, een bevordering, een verheffing, een Sint-Jan feest enz. is het verhaal anders. De verhalen vertellen ons, met behulp van symbolen, hoe we “beter mens kunnen zijn”. Het mooie van deze Open Loges is enerzijds natuurlijk dat het een feest is, maar anderzijds dat iedereen er wat anders van kan oppikken en dat je er ook iedere keer iets anders uit haalt, en soms is het ook best lekker om na een drukke week even lekker achter in de ‘klas’ weg te dutten bij een verhaal dat je al honderd keer hebt gehoord en bij mooie muziek.

 Ik zei u al dat we als metselaars bouwen aan een Tempel, de Tempel der Mensheid, waarin ieder Mens een plaats heeft en een bouwsteen is in het bouwwerk. Dat is de terminologie die we beneden gebruiken. Hierboven zeggen wij symbolisch, dat we bouwen aan “De Tempel der Schoonheid”. Ik weet niet hoe het is gesteld met uw Bijbelkennis, maar de Tempel waar wij zo’n beetje aan denken als we het over deze Tempel hebben is de Tempel van Salomo. U weet wel die van het Salomo’s oordeel? Hij liet in Bijbelse tijden een Tempel bouwen voor zijn god. Een Tempel die zo mooi en zo volmaakt was dat zijn God er wel in wilde wonen. Het woord Tempel komt van ‘templum’, een woord uit de tijd van de oude Etruskische Auguren. Het was een denkbeeldige ruimte die zij op de grond en in de lucht aftekenden en waarbinnen zij de vlucht van de vogels waarnamen voor hun voorspellingen. Die denkbeeldige ingewijde ruimte noemden zij Tempel. Wij noemen het een geïnaugureerde ruimte, door de auguren ingewijd. Diverse religies noemen hun Tempel anders. De boeddhistische tempel heet een Wat, een Chinese tempel heeft een miaò, een Islamitische tempel heet een moskee, een Joodse tempel heet een synagoge en een Christelijke tempel heet een kerk. Een huis voor een god.

Onze Tempel der Schoonheid moet de mooiste en meest volmaakte worden. De mooiste tempel van mensen, het symbool voor een mooiere volmaakte wereld. Gelukkig zijn we nog wel zo realistisch om ons te beseffen dat die Tempel natuurlijk nooit af is. Er zal altijd onrecht en verdriet zijn in de wereld. Dat neemt nog niet weg dat het wel belangrijk is om er je best voor te doen de wereld een beetje beter te maken dan je hem hebt aangetroffen. Op je eigen manier met je eigen mogelijkheden. We bouwen die Tempel tenslotte niet alleen voor onszelf, maar ook voor en met alle andere mensen en dus ook met en voor jullie.

Naast het grote geheim waarvan ik u in deel 1 vertelde hebben we nog een aantal kleine geheimen. Anders dan het geheim wat we niet kunnen vertellen KUNNEN we deze wel vertellen, maar we WILLEN het niet. Aan de ene kant willen we ze niet vertellen omdat die geheimen zorgen voor de beslotenheid van de Loges. Vrijmetselaren herkennen elkaar aan deze geheimen en dat voorkomt dat er mensen in de Loges komen die het grote geheim niet met ons delen. Mensen die die gebruiken en Ritualen niet kennen kunnen daardoor (bewust of onbewust) de sfeer en de samenhang van de Loge beschadigen. Aan de andere kant is het niet half zo spannend en leuk om ingewijd te worden als je alles van te voren al weet. De sjeu gaat er dan een beetje vanaf vinden wij. Daarom houden we deze dingen geheim.

 Iedereen kan dus iets anders ‘leren’ uit de ritualen en symbolen, tenslotte heeft ook iedereen, ieder mens zijn eigen leerweg te gaan. Dat is het mooie ook van de Vrijmetselarij. De school vertelt je niet wat je moet doen. Ze stimuleert je om je eigen weg te vinden. De weg die voor iedereen anders is en die ook niemand van te voren kent. Ook dat is weer een geheim. Ik zou u het volgende verzoek willen doen, een soort opdrachtje voor uzelf. Zou u willen nadenken over wat u vandaag heeft gedaan waarover u tevreden bent met uzelf? Iets waar de persoon die u vanavond bij het tandpoetsen in de spiegel ziet tevreden over naar u knikt.

 Ter inspiratie daarbij heb ik nog een gedicht voor u met de titel ‘The Man in the glass’

When you get what you want in your struggle for self
And the world makes you king for a day
Just go to the mirror and look at yourself
And see what that man has to say.

For it isn’t your father, or mother, or wife
Whose judgment upon you must pass
The fellow whose verdict counts most in your life
Is the one staring back from the glass.

He’s the fellow to please – never mind all the rest
For he’s with you, clear to the end
And you’ve passed your most difficult, dangerous test
If the man in the glass is your friend.

You may fool the whole world down the pathway of years
And get pats on the back as you pass
But your final reward will be heartache and tears
If you’ve cheated the man in the glass.

(Dale Wimbrow)